Elk bedrijf wil groeien, meer verkopen, meer klanten, meer leads… en aan een zo laag mogelijke kost en met zo weinig mogelijk werk.

En dat kan. Ik noem het een Social Media Succesmachine. Maar het gaat niet vanzelf.

Om een Social Media Succesmachine op te zetten moet je door deze 6 fases.

1. Ontkenningsfase

Social media, da’s niets voor mijn bedrijf

De eerste fase is de ontkenningsfase. Wie in deze fase zit is zich niet bewust van de mogelijkheden van sociale media, zowel op vlak van persoonlijk gebruik als op vlak van business. Deze personen hebben geen nood aan social media, en zijn maar moeilijk te overtuigen van de mogelijkheden. Alle argumenten zullen weggeblazen worden onder het mom van “niet van toepassing” of “een geval apart”.

De gevaren van deze fase: Deze fase kan lang duren, en er uit stappen kan je niet “forceren”. De enige manier om naar de volgende fase te gaan is door inspiratie en door zelf te beseffen wat de mogelijkheden zijn.

2. Overwegingsfase

Misschien zit er wel iets in, die sociale media.

De tweede fase is de overwegingsfase. In deze fase begin je de mogelijkheden te zien van sociale media. Je bekijkt de opties en overweegt om voor je bedrijf ook actief te worden op social media… maar je kan het nog niet concreet vertalen naar jezelf of je eigen bedrijf.

De gevaren van deze fase: Aangezien er zo veel mogelijkheden zijn en zo veel advies is riskeer je overweldigd te geraken en geen actie te ondernemen.

Actiepunt: Geef jezelf een deadline om de knoop door te hakken en doe je research: ga je ervoor of niet?

3. Beslissingsfase

Ok, ik begin ermee, maar hoe?

De knoop wordt doorgehakt, er is de wil om met social media te beginnen als bedrijf. Maar hoe? Tijd om een plan op te maken. In deze fase maak je een doelstelling en bijhorend actieplan op van wat er allemaal nodig is om als bedrijf te starten op sociale media.

De gevaren van deze fase: Te weinig of te veel plannen. Sommigen duiken halsoverkop ergens in, en anderen blijven dan weer te lang plannen tot het plan perfect is.

Actiepunt: Begin met kleine stapjes die je aankan. Je hoeft niet de hele weg te zien om te bepalen welke richting je uit moet.

4. Actiefase

Ready? Set? Go!

Tijd voor actie. In deze vierde fase ga je effectief aan de slag met de gemaakte plannen. Facebookpagina’s worden aangemaakt, twitter profielen geregistreerd, Snapchat usernames geclaimd… En het posten kan beginnen.

De gevaren van deze fase: Je gaat waarschijnlijk obstakels tegenkomen die het je wat moeilijk maken. Maar weet dat niets vanzelf gaat, en al zeker de belangrijke dingen niet.

Actiepunt: Meet je resultaten, focus op je doelstelling en blijf gaan.

5. Optimalisatiefase

Wat kan er beter?

De dagelijkse acties worden steeds meer en meer een gewoonte. Je update regelmatig je social media kanalen met content en ziet de resultaten in je bedrijf. In deze fase is het belangrijk om te gaan experimenteren en optimaliseren. Welke updates werken en wat werkt niet? Hoe kan je je tijd en budget beter verdelen? Wat is het beste pad tot mijn uiteindelijke doel?

De gevaren van deze fase: Meten is weten, maar cijfers kunnen verschillende verhalen vertellen. Verdwaal niet in details of assumpties.

Actiepunten: Experimenteer en evalueer om je processen te schalen en automatiseren.

6. De succesmachine

Social media op automatische piloot

Na verloop van tijd heb je die social media zo goed onder controle dat het een machine is geworden. Dankzij sociale media groeit je bedrijf dag op dag, zonder dat je er zelf nog veel tijd in moet steken. Nieuwe leads komen vanzelf binnen en converteren tot klanten op automatische piloot. Tijd voor je volgende project, of wat verdiende rust?

De gevaren van deze fase: Elke machine moet af en toe wel eens op onderhoud. Ook je social media succesmachine kan af en toe een laagje olie gebruiken en moet wel eens geupdate of aangepast worden.

Actiepunten: Hou je machine in de gaten en grijp tijdig in.

 

Doorbreken naar de volgende fase

De afgelopen jaren kwam ik in contact met mensen in elk van deze fases. Ja, zelfs mensen in de ontkenningsfase.

Ik merk steeds dat ze ergens een gewoonte hebben opgebouwd in de fase waarin ze zitten. Een comfortabele gewoonte.

En uit die gewoonte breken is niet altijd gemakkelijk. Die volgende stap ziet er altijd moeilijk uit. Wat moet er juist gebeuren? Hoe moet dat dan? Waarom eigenlijk? Kan ik dat wel? Heb ik daar wel tijd voor? 

Maar voor iemand die die stappen al gezet heeft ziet het er allemaal veel logischer uit. Wat voor jou een gigantische stretch is is voor hem of haar gewoon de volgende kleine stap.

Want hoe langer je blijft hangen in je huidige fase hoe langer die Social Media Succesmachine ver weg blijft. En dat is uiteindelijk waar je naartoe wil, toch? Zodat al dat harde werk beloond wordt.

 

Is het tijd voor jouw volgende stap? Boek een “Succes op Facebook” workshop, waarbij we in een halve dag samen jou 1 of meer stappen vooruit brengen.

Meer info