Facebook is super om gratis een fanbase op te bouwen en je fans regelmatig te bereiken. En met goede content kom je al ver, maar ook niet overal.

Met Facebook advertenties (of Facebook ads in het kort) kan je je impact op Facebook exponentieel vergroten. Ok, het is niet gratis, maar wat is dat wel in het leven? Als je het goed aanpakt haal je je investeringen ruimschoots terug.

Laatst sprak ik met iemand die me vertelde dat hij voor 1.000 € aan Facebook ads 88.000 € aan contracten heeft binnengehaald.

Maar ook op kleine schaal kan Facebook ads werken voor jou. Je kan al starten vanaf 5 euro per dag, en kan heel flexibel werken.

Je hebt misschien al verhalen gehoord over mensen die posts boosten en dan enkel likes krijgen van valse profielen. Dat gebeurt inderdaad regelmatig als je de Boost-knop gebruikt.

Maar als je je Facebook advertenties goed aanpakt, dan doe je dat niet via de Boost-knop, maar via de Facebook Ad Manager.

Klinkt moeilijk? Is het eigenlijk niet. In deze blogpost geef ik je een beginnerstraining Facebook Advertenties.

En als je het helemaal goed wil doen download dan hier alvast mijn gratis checklist en het stappenplan.

Klaar voor?

Hier gaan we.

1. Waarom adverteren op Facebook?

Facebook is een gigantisch platform. Er zijn 6,2 miljoen Belgen geregistreerd en 85% daarvan logt zelfs dagelijks in.

Bovendien kan je elke doelgroep vinden op Facebook. Al die informatie die Facebook verzamelt over zijn gebruikers, kan jij gebruiken om je doelgroep beter te gaan afstemmen.

In tegenstelling tot Google Advertenties target je niet op keywords, maar op doelgroepen. Je hoeft dus niet te wachten tot iemand op zoek gaat naar keywords die over jouw product gaan en dan proberen het hoogste bod te plaatsen. Met Facebook ads kan je zelf de nood creëren.

Facebook Ads is heel flexibel. Je kan starten vanaf 5 euro (per dag) tot honderden of zelfs duizenden euro’s per dag.

Maar vooral: Met Facebook advertenties kan je je impact zo gigantisch vergroten. Veel meer dan wat mogelijk is dan als je enkel zou focussen op organisch bereik (of zou hopen op viraal bereik).

2. Soorten Ads op Facebook

Facebook heeft verschillende soorten advertenties. Er zijn 3 grote categorieën:

  • Bekendheid
  • Overweging
  • Conversie30FB - Know Like Trust.png

Misschien klinken deze woorden je wel wat bekend in de oren, of doen ze wel een belletje rinkelen? Ze volgen (min of meer) de trechter of de funnel waarin je klanten komen alvorens te bij jou kopen.

Belangrijk voor dat je start is dat je bepaalt wat je met je advertentie wil bereiken.

Start with the end in mind

Wat wil je dat de advertentie doet? Wil je meer mensen bereiken met je update? Of wil je dat mensen je pagina liken? Wil je dat mensen je video zien, of wil je dat ze doorklikken om je blogpost te lezen of zelfs je e-boek te downloaden?

Dit zijn de verschillende soorten advertenties die Facebook aanbiedt:

Screen Shot 2016-08-28 at 15.46.47.png

Afhankelijk van je keuze krijg je verschillende opties, ziet je advertentie er anders uit en zal er anders geoptimaliseerd worden.

3. Campagnes, Ad Sets, Ads

We zeggen telkens “Facebook Ads”, maar een Facebook advertentie is meer dan gewoon een advertentie.

Facebook advertenties zijn onderverdeeld in 3 niveau’s:

  1. Campagnes
  2. Ad sets
  3. Ads

Een campagne bevat 1 of meerdere ad sets. En elke ad set bevat 1 of meerdere advertenties.

FB-Ads-structure1.png

Op elk niveau zijn er een aantal instellingen.

FB-Ads-structure2.png

Opmerking: bij verschillende soorten ads kan je andere instellingen krijgen, maar over het algemeen volgen ze deze structuur:

Campagne-niveau:

Bieding type

Het bieding type is redelijk nieuw bij Facebook ads. Je kan kiezen tussen “veiling” en “bereik en frequentie”. Bereik en frequentie wordt vooral gebruik voor grote campagnes. Ik raad dus aan om steeds voor het “veiling” principe te gaan, waarbij je Facebook automatisch een bod laat doen voor je advertentie. Klinkt misschien ingewikkeld maar is het niet.

Doelstelling

Wat wil je bereiken met je advertentie. Elke campagne heeft 1 specifieke doelstelling. Als je meerdere doelstellingen hebt (bvb meer likes en ook meer bezoekers naar je website) moet je 2 campagnes maken.

Ad set niveau:

Doelgroep

Hier bepaal je wie je wil dat je advertentie te zien krijgt. Je kan doelgroepen opstellen op basis van de gegevens van Facebook, of op basis van je eigen gegevens (bvb websitebezoekers of mensen op je e-mail lijst).

Plaatsing

Waar wil je dat je advertentie te zien is? Je kan kiezen tussen computers vs mobiel, en tussen Facebook Nieuwsoverzicht, Facebook Rechterkolom, Instagram en het redelijk nieuwe Audience Network (advertenties op andere websites).

Budget & Planning

Hier bepaal je je budget, en de looptijd van je campagne. Je kan ze eindeloos laten lopen, enkel bepaalde dagen, of zelfs enkel bepaalde momenten van de dag.

Advertentie niveau:

Indeling

De klassieke advertentie heeft 1 afbeelding, maar je kan ook een video, een carrousel (meerdere afbeeldingen naast elkaar) of een diavoorstelling maken voor je advertentie.

Media

Nadat je je indeling gekozen hebt kies je de foto’s of video’s waarmee je wil adverteren.

Tekst

Naast een afbeelding of video kan je ook tekst bij je afbeelding zetten. Sowieso de tekst erboven, maar bij links bijvoorbeeld ook de tekst eronder.

Pagina & link

Elke advertentie op Facebook vertrekt vanuit een pagina. Hier bepaal je welke pagina (of welk Instagram account) en waar de link naar moet leiden.

Opmerking: als je je gepost berichten promoot kan je geen wijzigingen meer doorvoeren aan de tekst en afbeelding van de post zelf.

5. De Facebook veiling

Facebook advertenties werken via een veiling systeem. Er zijn maar beperkte plaatsen voor advertenties te tonen aan de mensen. Jouw advertentie wordt getoond aan een persoon als jij het hoogste bod doet op dat moment.

Nu, dat klinkt ingewikkeld, maar dit gebeurt allemaal in fracties van seconden en gaat volledig automatisch. Het enige dat jij moet doen is bepalen hoe veel je maximum wil betalen om je advertentie te tonen.

Er gaat hier technisch heel veel achter, maar het belangrijkste dat je moet weten is dat de prijs die je uiteindelijk betaalt, beïnvloed wordt door de doelgroep waarop je je advertenties richt en de prestaties van je advertentie.

Hoe minder er op jouw doelgroep geadverteerd wordt en hoe beter je advertentie werkt hoe minder je gaat betalen.

6. Doelgroep

Ik zei het al: Facebook heeft 6,2 miljoen Belgische gebruikers. En het zou leuk zijn om die alle 6 miljoen te bereiken, maar niet echt realistisch (tenzij je 30.000 euro hebt misschien?)

Stel dat je 10 mensen uit je adresboek mocht opbellen om je nieuwe aanbod aan te verkopen, kies je dan 10 eerste de beste of ga je voor een selectie van 10 mensen waarvan je weet dat ze het meeste kans maken om effectief te kopen?

Ook zo op Facebook. Hoe beter je selecteert wie je advertentie mag te zien krijgen, hoe beter je resultaten gaan zijn. Hoe beter jij je doelgroep definieert hoe meer de mensen zullen klikken.

En als de mensen snel klikken, zal je minder betalen per klik dan als er nooit iemand klikt. Zie het bidding systeem van hierboven.

Daarom is het belangrijk dat je voor je Facebook advertenties je doelgroep nauw mogelijk maakt.

Bekijk het zo: hoe meer van die 6,2 miljoen mensen je uitsluit, hoe minder “waste” je hebt. Hoe minder mensen je bereikt die toch nooit zullen klikken (en kopen).

Screen Shot 2016-08-28 at 17.02.27.png

Je doelgroep bepaal je dus op basis van de gegevens van Facebook, zoals leeftijd, woonplaats, geslacht, taal, maar ook interesses, werkgever, functie, …

Speel wat met de opties, voeg zaken toe en ga vooral aan de slag met “gedetailleerde doelgroepen”. Probeer aan de hand daarvan jouw ideale klant te bereiken. Je kan hier de suggesties van Facebook kiezen (blader eens door de categorieën), of zelf iets typen en kiezen uit de opties die naar boven komen. Als de optie er niet is kan je er helaas niet op targeten.

Screen Shot 2016-08-28 at 17.06.52.png

Naast deze opties kan je ook targeten op basis van eigen gegevens, zoals retargeting van mensen die je website bezocht hebben of mensen die op je e-mail lijst staan. Maar dat is voer voor een volgende blogpost.

Protip: Je kan verschillende soorten doelgroepen in verschillende ad sets steken om ze tegen elkaar te testen.

7. Creative

Als laatste wil ik nog even de creative bespreken. De advertentie zelf dus.

Werk met afbeeldingen of video’s die de aandacht trekken: Felle kleuren die het patroon van Facebook doorbreken. En werk met teksten die mensen aanspreken en overtuigen.

Zet liefst geen of zo weinig mogelijk tekst op je afbeelding. Afbeeldingen waarvan meer dan 20% van de oppervlakte tekst bevat zullen veel minder goed werken.

Alle vorige stukjes gingen over de Wetenschap van Facebook Ads. Dat technische gedeelte krijg je snel onder de knie eenmaal je ermee bezig bent.

Protip: Maak verschillende afbeeldingen en teksten en test ze in elke ad set.

8. Aan de slag

Voila, je weet nu de basis over Facebook advertenties. Nu is het vooral een kwestie van DOEN.

Download hier mijn gratis checklist en het stappenplan en ga aan de slag met een klein budget en bekijk wat de resultaten zijn.

 

Download het stappenplan en Checklist

Screen_shot_2016-08-28_at_21.26.52

Ideaal voor je eerste Facebook campagne.

Geen spam. Wel mijn wekelijkse nieuwsbrief die al meer dan 2000 zelfstandigen ontvangen. Powered by ConvertKit