Reclame, het is tijd dat we eens praten. Het is tijd voor een intervention. Niemand heeft u graag. Ja, het ligt aan u. Altijd met dat onderbreken, dat roepen, die onnozelle mopkes, die valse beloftes. We hebben er allemaal genoeg van.

MOET dat nu echt, die onnozele 30 seconden spot in mijn strot rammen elke keer ik naar Eric Clapton wil luisteren? Moet je me echt altijd onderbreken als ik iets leuks aan het doen ben?

Ik snap dat je gezien en gehoord wil worden. Ik snap dat je veel bereik wil halen. Maar ze zijn andere manieren. Dit zorgt enkel voor frustratie, irritatie, haat en woede. En ik geloof niet dat dat het effect is dat je wil. Ik ga inderdaad een bewuste keuze maken volgende keer in de supermarkt, maar dan voor je concurrent, en niet voor jou. Hij heeft mij namelijk geen 30 seconden gemarteld.

Dat traditionele broadcastmodel van u, die push-marketing, waarbij gij staat te roepen en de rest maar moet luisteren verdwijnt. We hebben genoeg van je TV-spots, radiospots en onnozele banners. Jaja, ge moogt dan goed veel mensen bereikt hebben, en misschien al blij zijn met wat per-ongelukkige kliks, en heel misschien zelfs wat meer verkocht hebben. Maar in the long run trek je aan het kortste eind, makker. Want ik ben heus niet de enige die niet meer tegen jouw gelul kan. Het. Is. Genoeg.

Ik heb m’n TV-abonnement opgezegd. Ik luister enkel nog naar muziek die ik kies in de auto. Ik heb een adblocker geïnstalleerd op m’n browser, samen met 1,1 miljoen andere Belgen en 2,2 miljoen Nederlanders.

Maar, beste reclame, het is nog niet te laat. Je gaat je gewoon wat moeten aanpassen. Mee-evolueren met de rest van ons. Het is tijd om de maskers te laten vallen. Tijd om je echte zelf te laten zien: het merk in u. Niet dat fabeltje dat je elke dag vertelt.

Kijk, met z’n allen spenderen we steeds meer tijd op social media. En je hebt het wel al eens geprobeerd, maar het was niet zo je ding. Je kreeg er misschien niet genoeg aandacht? Maar ik wil je aanraden om het nog een kans te geven. Maar je moet het wel goed aanpakken deze keer.

Ga terug naar de essentie van merken bouwen. De essentie van marketing: inhoud, eerlijkheid, waarde, beleving en conversaties.

13346615_1769408169963372_954409041825118665_n

“We need to stop interrupting what people are interested in & be what people are interested in.” ~ Craig Davis(Tweet dit)

Het gaat niet meer om B2B of B2C marketing, maar om H2H communicatie: Human To Human. Praten met mensen in plaats van tegen mensen.

Mensen kopen van merken waarmee ze zich identificeren. Mensen identificeren zich met merken wanneer ze zich begrepen voelen. Mensen voelen zich begrepen als je op hun niveau communiceert: als mens.

Dus stop met uw “reclame” te maken of te zeggen dat we NU DIT MOETEN KOPEN. Maar inspireer ons. Leer ons wat bij. Entertain ons. Door je eigen merkidentiteit te tonen en te laten zien dat je ons (jouw doelgroep) door en door kent.

Sociale media is volledig gebaseerd op gebruikers. Het gaat om interactie en dialoog tussen de gebruikers onderling. Je kan er eerlijk zijn, open zijn, authentiek zijn. Je kan je als merk menselijk gaan gedragen, in plaats van als de lul van vandaag.

Of je nu Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Snapchat, Pinterest, Tumblr, Youtube, Google+ of Peach gebruikt: focus op die dialoog en gebruik het netwerk alsof je een gewone gebruiker zou zijn. We worden dagelijks al genoeg blootgesteld aan reclameboodschappen, en onze bullshitfilter wordt steeds scherper. That shit ain’t gonna work no more.

Ga dus in die conversaties niet “verkopen”, maar ga inspireren, entertainen of bijleren. Maak het plezant, interessant en emotioneel. Stap af van social media te zien als “marketing”, maar nodig mensen uit in jouw wereld. Toon wie je écht bent. Vertel je verhaal. Vorm een band. Bouw vertrouwen op.

En als dat vertrouwen er is, volgt de verkoop ook wel.

29-amazing-quotes-about-content-marketing-29-638

“The best marketing doesn’t feel like marketing.” ~Tom Fishburne (Tweet dit)