Regelmatig ontmoet ik nog mensen die zich afvragen of ze wel een Facebookpagina voor hun bedrijf nodig hebben. Of erger nog: mensen die al beslist hebben dat Facebook voor hun niet interessant is.

We zijn 2017, Facebook bestaat al meer dan 10 jaar, er zitten zo’n 5,6 miljoen Belgen op het platform en nog steeds zijn er bedrijven die nog geen gebruik maken van deze goudmijn.

Het meest voor de hand liggende is om Facebook te bekijken als een marketingkanaal. Maar naast marketing zijn er nog veel andere redenen om een Facebookpagina op te zetten: Voor onderzoeken, om een community uit te bouwen, om je klantendienst extra bereikbaar te maken, om je vacatures op te posten, om je vaste klanten/leveranciers/buren op de hoogte te houden,…

Facebook is dus niet enkel een marketingkanaal, maar een volledig communicatiekanaal.

En gratis bovendien. Een Facebookpagina aanmaken kost je niets. Vind-ik-leuks verzamelen is gratis. Iets publiceren is gratis. Het enige waar je rekening mee moet houden is edgerank.

Maar even terug naar de kern van de zaak: heb jij een Facebookpagina nodig?

Ik kreeg ooit de vraag van een alcohol- en drugsafkick kliniek of ze een Facebookpagina moesten opzetten.

“Het is toch niet alsof onze klanten echt naar hier willen komen…”

Na er een dagje over nagedacht te hebben besliste ik om samen met hen na te denken over wie al hun doelgroepen waren en welke communicatie er allemaal mogelijk was. We beslisten te focussen op familieleden te informeren, in plaats van nieuwe patiënten te recruteren.

Nuttige informatie voor familieleden van patiënten:

  • Informatie over de familiebezoekuren
  • Een overzicht van de wekelijkse activiteiten
  • Gegevens over de medewerkers van de instelling
  • Informatie over familie-uitstappen
  • Geanonimiseerde succesverhalen

(Uiteraard alles met de nodige discretie en toestemming)

Het enige dat nodig was was om de shift te maken van “marketing” naar “communicatie”, en de shift van de ene doelgroep naar de andere.

Een aantal jaar geleden twijfelde ik nog toen iemand me vroeg of ELK bedrijf op Facebook zou moeten aanwezig zijn. Ook ik was sceptisch: “Ok, T-shirt brands, ja, maar elk bedrijf?…”

Ondertussen ben ik er wel zeker van. Ook als er geen mensen zijn die een T-shirt met je logo zouden kopen, of als jij je enige echte fanboy bent, is er een gigantisch potentieel voor je bedrijf op Facebook.

Dus. Heeft een Facebookpagina zin voor jouw bedrijf? Absoluut.