De laatste jaren is het organische Facebook bereik op je posts behoorlijk gedaald. Gemiddeld krijgt nog maar 6 tot 16% van je fans een Facebook update te zien. Een ramp? Niet als je er goed mee omgaat. We geven je 8 tips om ervoor te zorgen dat je je Facebook bereik verhoogt en meer mensen je updates te zien krijgen.

1. Post vaker

De meeste bedrijven publiceren 1 of 2 Facebook posts per week. Maar als je weet dat slechts een beperkt percentage van je Vind Ik Leuks je bericht uiteindelijk zien gebruik je niet het volledige potentieel van je fanbase. Om meer mensen te bereiken kan je dus gewoon vaker posten.

Hoe vaak? Ga toch voor minstens 3 updates per week, maar maak er gerust 3 per dag van als je voldoende goede content hebt. Hoe vaker je post, hoe meer mensen je bereikt.

2.   Post goede content

Mensen zitten niet op Facebook om reclame te zien. Integendeel zelfs, ze vinden de reclame er zelfs redelijk vervelend. Mensen gebruiken Facebook om wat rond te surfen, om op de hoogte te blijven van wat hun vrienden en familieleden aan het doen zijn, om wat foto’s of filmpjes te bekijken.

Niemand zit te wachten op nòg eens een update over die solden of die promo. Mensen willen liever content zien die hun echt interesseert. Als je een kledingzaak hebt is dat misschien een verslag van de modeshow in Milaan, de laatste nieuwste trends vanop de catwalk, of gewoon jouw #OOTD.

3.   Ken je doelgroep

Hoe goed ken jij je doelgroep echt? Weet je wat er in hem of haar omgaat? Weet je wat zijn hobbies zijn? Weet je wat hij wil bereiken in het leven?

Hoe beter je je doelgroep kent hoe beter je je kan inleven, hoe beter je de juiste tone-of-voice kan gebruiken, hoe beter je doelgroep zich begrepen zal voelen en hoe beter je connectie zal zijn. En een goede connectie met je doelgroep zorgt voor meer bereik.

4.   Post op het juiste moment

De levensduur van een Facebook update is beperkt. Gemiddeld heeft één uur na het publiceren je bericht al meer dan de helft van zijn bereik gehaald. Het moment van posten is dus heel belangrijk.

In de statistieken van je Facebookpagina krijg je een overzicht van wanneer je fans online zijn op Facebook. Publiceer je berichten dus rond de pieken, en experimenteer wat met de timing.

5.   Cureer content

Niet alles dat je publiceert op Facebook hoef je zelf geschreven of ontworpen hebben. De kunst van het “content cureren” houdt in dat jij interessante content selecteert en dit publiceert naar je fans. Dat kan over sectornieuws, over de actualiteit, over dingen die grappig zijn, … Over alles dat gelinkt is aan je merk en de interesses van je doelgroep.

Als je dit goed aanpakt word jij een belangrijke bron van nieuws, en een belangrijke referentie voor je sector.

6.   Gebruik het juiste formaat: foto, video, links

Facebook gebruikt zo’n 100.000 meetpunten om te bepalen of een bericht al dan niet getoond wordt aan een gebruiker. Een belangrijk meetpunt is de affiniteit van de gebruiker met het formaat.

Iemand die vaak filmpjes bekijkt zal vaker filmpjes te zien krijgen. Iemand die vaak op foto’s klikt zal vaker foto’s te zien krijgen. Iemand die steeds op links klikt… You get the point: wissel dus af in verschillende soorten content om iedereen te bereiken.

7.   Wees creatief

Reclamebureau’s vertellen maar al te graag hoe creatief zij zijn. Want hoe creatiever de communicatie, hoe groter de impact.

Maar iedereen kan creatief zijn. Met een leuke insteek maak je van de actualiteit iets relevants voor jouw bedrijf. Met een grappige woordspeling of leuke visual kan elke saaie post een leuke opportuniteit zijn. Probeer eens 5 minuten te brainstormen over verschillende manieren om eenzelfde boodschap op 10 verschillende manieren te brengen.

8.   Gebruik Facebook Advertising

Bepaalde berichten op Facebook kunnen “viraal gaan”, ze worden dan zo vaak gedeeld dat ze een eigen leven beginnen leiden. Maar het merendeel… gaat niet viraal.

Heb je een belangrijk bericht, en wil je dat meer mensen het te zien krijgen? Overweeg dan wat Facebook advertising. Door op de “bericht boosten” knop te klikken kan je je doelgroep kiezen (wees hier zo gedetailleerd mogelijk in) en kan je een advertentie starten vanaf 5€. De resultaten hangen af van de kwaliteit van je bericht, maar met 50€ bereik je al snel 10.000 tot 50.000 extra mensen. Je kan ook enkel je fans als doelgroep instellen, voor berichten waarvan je wil dat al je fans ze zeker gezien hebben.