Ik krijg regelmatig de vraag: “Hoe vaak moet ik posten op Facebook?”

Wel, de mensen die mij al hebben zien spreken op seminaries of die mijn webinars of cursussen hebben gevolgd weten het wel: op Facebook moet je elke dag posten.

Die “1 post per dag” heb ik niet zomaar verzonnen.

Neen, ik raad je aan om elke dag van de week op Facebook te posten omdat het werkt.

Sommige mensen reageren dan met

“Jamaar, val ik de mensen dan niet lastig?”

En dan zeg ik:

“Niet als je posts goed zijn”

De voorwaarde is dus wel dat je posts goed zijn. Want met slechte posts mag je nog zo veel gaan posten als je wil… Het zal eerder een negatief effect hebben. (lees hier meer over wat Facebookposts nu echt goed maakt)

Maar goed, terug naar de 1 post per dag.

Wat zeggen de cijfers?

De voorbije jaren zijn hier enkele onderzoeken naar gebeurd. Zoals deze (in 2012):

chart-brands

Hier werd gekeken naar het gemiddeld aantal posts per dag van grote pagina’s. Het gemiddelde bleek mooi op 1 te komen.

Dat zelfde onderzoek concludeerde ook:

Bedrijven die minder dan 2 posts per week op Facebook posten zullen hun fans niet voldoende bereiken om er een connectie mee te maken.
Bedrijven die meer dan 2 posts per dag op Facebook posten zullen gemiddeld relatief minder interactie zien.
Het ideale aantal posts per week ligt dus tussen 5 en 10.

Mijn conclusie: 1 post per dag is ideaal.

Mag ik ook meer posten?

Een ander onderzoek vergeleek hoe veel reacties je krijgt als je 1 of net meerdere keren per dag post.

responsepostfrequency_response-score1

Vanaf meer dan 1 post per dag krijg je dus relatief minder reacties op die posts. Maar in totaal krijg je er dus wel nog meer. 2 * 90% is nog steeds meer dan 1 * 100%.

Dus als je meer posts kan doen, en de kwaliteit blijft goed, dan kan je gerust meer posten.

Ik ken mensen die 3 posts per dag publiceren op hun Facebookpagina en daar enorm succes mee behalen.

Mijn conclusie: post gerust 2 of 3 posts per dag als je het aan kan.

Een korreltje zout

Nu, beide onderzoeken dateren van 2012. Dat is al oud. Zeker in internetjaren.

Over de jaren is Facebook en de newsfeed veranderd. Veel veranderd.

En er is ook steeds meer content bijgekomen. Steeds meer mensen en bedrijven maken gebruik van Facebook.

Helaas zijn er geen recentere onderzoeken hiernaar. Zelfs recente blogposts halen deze oude onderzoeken aan.

Maar, zelfs zonder grote onderzoeken kan ik je dit zeggen:

  • Er wordt heel veel gepost op Facebook. Er zijn steeds meer dingen die om de aandacht van jouw fans vragen.
  • Iedereen scrollt maar door zijn newsfeed. We consumeren honderden, duizenden berichten per dag.
  • Het is niet omdat iemand je update niet geliket heeft, of er niet op gereageerd heeft dat hij hem niet heeft gezien (en onthouden).
  • Je bereikt niet al je fans met elke update. Je moet dingen herhalen (op een andere manier dan)
  • Je wil met je bedrijf regelmatig zichtbaar zijn. Want herhaling herhaling herhaling werkt.

Bovendien ben ik van het principe:

Consistent action creates consistent results

Met andere woorden:

Als iets belangrijk is. Als je wil dat iets goed werkt. Als je wil dat iets resultaat opbrengt: dan moet je er consistent mee bezig zijn.

Dus, mijn conclusie:

Post regelmatig op Facebook. 1 keer per dag. Minstens.

Hoe doe je dat?

Het start allemaal met nadenken over wat je allemaal kan posten en daarmee te gaan experimenteren. Zo zie je wat wel en wat niet werkt. Mijn gratis Boost Je Facebook programma helpt je op weg.