Als lokale retailer of webshop verkoop je producten… En je hebt er veel… Dus ideaal om elke dag een ander product in de kijker te zetten op social? Mis!

Als jouw social media kanalen niet meer zijn dan een dagelijks reclameblaadje, dan gaan mensen het ook als een reclameblaadje behandelen. Ze bekijken het misschien even, maar uiteindelijk belandt het toch in de papierdoos. Met andere woorden: ze gaan je unfollowen.

Social media draait niet om je producten verkopen. Natuurlijk is dat het einddoel, business is business. Maar te direct naar je einddoel sturen heeft een omgekeerd effect. Enkel marktkramers komen er nog mee weg (en dan nog).

Als je social media eerder gaat zien als middel om aan klantenbinding te doen, als kanaal om je persoonlijkheid en eigenheid te tonen, als manier om je klanten te laten weten wat er te beleven valt in en buiten je winkel… Dan pas ga je succes hebben met social media.

En dan kan je er af en toe eens een “sales-post” tussen. Dan mag je eens een promotie posten, als je dat wil.

Daarom, hier volgen:

mijn 10 beste social media tips voor lokale retailers:

Toon alle informatie

Zorg dat je social media profielen alle nodige informatie hebben. Een korte beschrijving van wat je doet, een link naar je website, je adres, je openingsuren, … Alles wat iemand maar nodig zou kunnen hebben.

Maak je content uniek

Als retailer verkoop je dan misschien andermans producten,  maar je geeft er nog steeds je eigen draai aan. Maak leuke content over de producten die je verkoopt. Zet ze op foto, zet ze op video, doe er iets leuks mee. Geef eens een sneak preview van wat er zit aan te komen, of maak een uitpakfilmpje. Draag de kleedjes, kook met de potten, gebruik het product waarvoor het bedoeld is (of net niet).

Maak je content uniek, doe er iets mee. Vertel een verhaal en maak het visueel.

Maak je tone of voice uniek

Wat je zegt is 1 ding, maar hoe je het zegt is nog een ander. Een unieke tone of voice verkrijg je door consistent te zijn in hoe je de dingen vertelt. En als je dit goed doet, gaan mensen zelfs nog voor dat ze je logo zien van wie de post komt, er zelfs jouw stem horen bij het lezen van je update.

Een tip die meestal wel helpt om je unieke tone of voice te vinden: schrijf zoals je spreekt.

Behandel je pagina als een community

Behandel je social media volgers niet gewoon als “potentiële kopers” of “melkkoeien”. Neen, bouw een band op met je fans. Maak een community. Als retailer heb je waarschijnlijk wel wat unieks, of dat nu een stijl is, bepaalde producten die je nergens anders vind of zelfs de combinatie van bepaalde collecties. Dat maakt van jouw winkel een uniek concept voor unieke mensen. Ga op zoek naar wat die unieke mensen verbindt, en speel daar op in.

Behandel je volgers, fans, likers, pinners of whatever dan ook als deel van jouw unieke concept, maak er een community van.

Mix online en offline

Stuur mensen van je Facebookpagina naar je winkel, en van je winkel naar je Facebookpagina. Maar geef ze natuurlijk wel een reden om dat te doen. Unieke content, op de hoogte blijven van de nieuwste collectie, leuke weetjes over een bepaald onderwerp, behind the scenes, een speciale actie voor Facebookfans, een promotie voor wie retweet, een gratis ballon voor wie repint,… de mogelijkheden zijn eindeloos.

En vergeet ook je vitrine, kassaticket, of zelfs parking niet. Plaatsen genoeg om mensen naar je Facebookpagina te sturen. Misschien is deze automatische Facebook Likes teller wel iets voor in jouw winkel?

Facebook likes teller voor in de winkel

Social = tweerichtingsverkeer

Bij social media draait het niet enkel om zenden, maar ook om ontvangen. Hou dus de vragen en opmerkingen op je kanalen in het oog. Beantwoord vragen van mensen, over je openingsuren, over je producten, over je collectie of zelfs over welke kleur je toiletten geschilderd zijn.

Beter zelfs: nodig mensen uit om vragen te stellen en beantwoord ze. Doe dingen voor je fans.

Kies kanalen die bij jou en bij je doelgroep passen

Met Facebook zit je sowieso wel goed. Zo goed als iedereen zit op Facebook. Maar misschien is Pinterest wel interessant, of Instagram of Twitter of Snapchat? Ga eens op zoek naar waar jouw doelgroep zich online bevindt (vraag het hen eens?) en probeer daar ook aanwezig te zijn. Maar doe het rustigaan, ga pas aan de slag met een kanaal als je weet hoe het werkt. Een persoonlijk account (dus niet in naam van je bedrijf) is meestal een eerste goede stap om een kanaal te ontdekken zonder al te veel druk.

Maar kies ook steeds voor een kanaal waar jij je goed bij voelt. Niemand MOET op al die social media kanalen aanwezig zijn. Je bent je eigen baas, remember?

Speel in op trends

Weet wat er leeft bij je doelgroep. Zijn tieners en twintigers jouw ideale klant? Dan was Pokemon Go misschien leuk om iets mee te doen. Sporters? De olympische spelen misschien. Speel in op de trends waarmee je doelgroep in contact komt. Het is een leuke manier om je als merk te profileren en extra relevant te zijn.

Weet je niet zeker of het gaat werken? Perfect. Social media is eigenlijk gewoon 1 grote speeltuin.

Wees consistent

Op Facebook post je best elke dag. Zo ook op Instagram. Op twitter meerdere keren per dag. Snapchat? Elk uur. Het heeft weinig zin om 1 Facebookpost per maand te doen, of 1 keer per week een snap te maken. Volg het ritme van het netwerk, en wees consistent.

Wees sociaal

Het heet dan ook social media! Als merk kan je ook gerust interageren met anderen. Tag andere merken en pagina’s in je updates. Post eens een foto van een klant. Stel eens een vraag.

 

Voila, dat waren mijn tips. Zelf nog eentje om aan toe te voegen? Zet ze gerust in de comments hieronder. Heb je er iets aan gehad? Laat het me ook weten in de comments of deel dit bericht.

Veel succes!