Er bestaat een boekje dat “steal like an artist” heet, geschreven door Austin Kleon.

Het is een klein zwart boekje en gaat over creativiteit. Austin is -hou je vast- “professioneel out-of-the-boxdenker”. Hij werkt samen met bedrijven als Pixar en Google omtrent creativiteit.

3d-Steal-Like-an-Artist-NYT

Het boekje gaat over hoe iedereen van elkaar steelt. Artiesten, kunstenaars, schrijvers, bedrijven (Hallo Instagram Stories). Zelfs Picasso zegt “Kunst is diefstal”.

Niets komt nergens vandaan. Al het creatieve werk borduurt voort op wat er daarvoor is geweest. Niets is 100% origineel.

Nu, ik noem mezelf absoluut geen kunstenaar. En hoewel ik fier ben op wat ik doe, schrijf, zeg en ontwerp, ik zou het geen kunst noemen. Maat het zijn dingen die ik maak dus is het creatief.

Bijgevolg is dus het concept van stelen toepasbaar.

Ik heb het idee van een 30 Dagen Challenge niet uitgevonden. En hoewel ik niet exact kan zeggen van waar het komt, het idee is gestolen. Ik heb er gewoon mijn versie van gemaakt.

Ik ben ook niet de eerste die een online cursus Facebook Marketing die je helpt een Facebook Strategie op te stellen maakt en verkoopt. Met video’s, slides, uitleg, oefeningen, printbare worksheets, … Ik heb er gewoon mijn eigen versie van gemaakt.

Alles wat ik weet over social media is niet uitgevonden, maar gebaseerd op ideeën, strategieën en technieken waar ik iets over gelezen of gezien heb… En ik heb ze getest en verbeterd tot het mijn eigen ding werd.

 

En dat is niet erg. Dat is zelfs goed. “Beter slim gejat, dan slecht bedacht” leert het eerste hoofdstuk van Steal Like An Artist mij.

Dus vanaf nu. Elke keer je op Facebook zit te surfen en te scrollen. Lees alle updates eens goed. Welke trekt je aandacht? Welke vind je leuk? Bedenk dan hoe jij dat voor jouw bedrijf kan doen.

Misschien moet je gewoon enkele kernwoorden vervangen, of misschien vertrek je gewoon van hetzelfde concept. Maar alle ideeën zijn remixbaar. Van alles kan je een eigen versie maken.

Hetzelfde geldt voor websites die je mooi vind. Blogposts die je tot het einde leest. E-mails die je aandacht trekken.

 

Steal. Don’t copy.

En nu komt het deel waarin ik je vertel niet zomaar alles te stelen.

Een idee kan je stelen, en op je eigen manier toepassen. Maar een uitvoering niet.

Je mag niet zomaar iemands foto downloaden (ook niet van op Google Image search) en er jouw logo of tekst bij plakken. Je mag niet zomaar iemand zijn video van youtube halen en dat op je Facebookpagina zetten. Je mag niet zomaar iemands tekst copy-pasten.

Er blijft zoiets als auteursrecht bestaan.

Maar op social media zijn de grenzen vaak dun. Vandaar:

  • Je mag wel iemands foto delen op jouw pagina als je de originele post deelt.
  • Je mag wel iemands video die op Youtube staat delen op je Facebookpagina.
  • Je mag wel iemands tekst citeren, door zijn blogpost of bericht te delen.

De bedoeling is dat degene die het gemaakt heeft ervoor erkend wordt, en kan profiteren van jouw share.

Dat jij er deze keer iets minder van profiteert is geen ramp. Er is morgen nog een dag.

steal-like-an-artist

Bron afbeeldingen: http://steallikeanartist.com