Ik krijg behoorlijk wat mails van mensen die met Facebook willen starten voor hun zaak. Maar vaak hebben ze een verkeerd beeld van wanneer ze moeten hun Facebookpagina moeten maken.

Deze week nog:

“Hey Gerrit, ik ben nu bezig met de opstart van mijn zaak, en eenmaal de zaak draait wil ik ook graag Facebook doen”.

Nu, ik snap dat je graag wil wachten tot alles 100% in orde is. En dat een bedrijf opstarten misschien meer papierwerk is dan je eigenlijk zou willen, maar toch start je best zo snel mogelijk met Facebook.

Wanneer start je best met een Facebookpagina?

Laat mij beginnen met te zeggen:

Het ideale moment om te beginnen met Facebook is gisteren. (tweet dit)

Je kan nooit vroeg genoeg starten met communiceren over je (nieuw) bedrijf. Hoe vroeger, hoe beter. En als het niet gisteren was, doe het dan vandaag.

Als je bedrijf nog niet officieel open is -of dat nu een winkel, een product of een dienstenbedrijf is- heb je de kans om je hele verhaal te vertellen, zonder dat je meteen aan “verkopen” gaat denken.

Je kan vertellen over je idee of concept. Over waarom je je bedrijf opstart. Over wie je bent. Over de belangrijke beslissingen die je neemt. Over de partners waarmee je afspreekt. Over de gesprekken die je hebt. Over de inrichting van je interieur. Over de bouw van je kantoorruimte. Over andere dingen die te maken hebben met de sector waarin je zit.

Je kan je vind-ik-leuks vragen welke versie van het logo ze het leukste vinden, waar zij het moeilijk mee hebben (gelinkt aan jouw bedrijf natuurlijk), welke oplossingen ze nu vinden voor dat probleem, hoever ze bereid zijn om te rijden tot bij jou, wat ze vinden van het ontwerp van je interieur of je vitrine, welke slogan zij het best vinden, …

En dat allemaal zonder dat je probeert te “verkopen”. Dat zet meteen een goede toon, en brengt jou in de juiste mindset om om te gaan met Facebook: verbinden en vertrouwen uitbouwen.

En van zodra je bedrijf dan effectief van start gaat, dan heb je van je vind-ik-leuks al echte fans gemaakt. Daarmee neem je een enorme voorsprong. Daarmee maak je je start zo veel efficiënter.

Een van de mensen die aanwezig was in mijn webinars zei zelfs dat hij al 9.000 Facebook Vind-Ik-Leuks heeft nog voor zijn zaak effectief open is. Nu al 9.000 fans! Dat moet een fameus openingsweekend worden!

Een Facebookpagina opzetten kost trouwens niets, je hoeft ervoor geen technische kennis te hebben of een designer te zijn, en je hoeft geen pagina’s tekst uit te schrijven. Oja, en het duurt maar 5 minuten.

 

Hoe maak je een Facebookpagina aan?

Stap 1: Maak een pagina aan

Van zodra je de knoop hebt doorgehakt om te starten met je bedrijf maak je een Facebookpagina aan. >> Klik hier  om meteen een Facebookpagina aan te maken <<

Screen Shot 2016-07-14 at 20.16.33

Facebook begeleidt je helemaal in het opstellen van je pagina. Weet je het niet helemaal zeker? Gewoon iets kiezen (of iets uitvinden) of de stap overslaan. Je kan alles nadien nog aanpassen, dus geen paniek. Het type pagina dat je op het eerste scherm kiest heeft trouwens enkel invloed op welke opties je krijgt in de “info tab” van je pagina. Dus daar ook: gewoon kiezen.

 

Stap 2: Design je pagina

Zelfs als je nog geen naam of logo hebt, dan verzin je maar iets of zet er wat “tijdelijk” op. Je kan gemakkelijk zelf een tijdelijk logo en omslagfoto maken met Canva.com.

Screen Shot 2016-07-14 at 20.40.07

Je kan zowel je naam, als je profielfoto (of avatar), als je omslagfoto (of cover) later nog aanpassen. Zelfs de URL (facebook.com/jouwpagina) die je kiest kan je op een later moment nog 1 keer aanpassen.

 

Stap 3: Vul zo veel mogelijk informatie in

Vul alle informatie op de “info tab” van je pagina in voor zover je die al weet. Het belangrijkste is een korte omschrijving die vertelt wat je bedrijf (min of meer) doet.

Screen Shot 2016-07-14 at 20.42.10

Weet je iets nog niet of is het niet relevant? Laat het dan gewoon open. Je hoeft echt niet alles in te vullen.

 

Stap 4: Check je pagina-instellingen

Ga eens door de Instellingen van je pagina. In principe hoef je daar niet veel te veranderen, maar het is goed dat je weet wat de opties zijn. Je kan bijvoorbeeld ook je pagina nog even onzichtbaar maken zodat je in alle rust er verder aan kan werken.

Screen Shot 2016-07-14 at 20.44.15

Is niet alles duidelijk of heb je een vraag over de instellingen? Check de Facebook Help-sectie.

 

Stap 5: Tijd om te posten

Publiceer onmiddellijk 3 à 5 Facebookposts nog voor je je pagina publiceert of iemand uitnodigt. Voor inspiratie zie de voorbeelden hierboven. Je wil mensen niet naar een lege pagina sturen (dat trekt niemand aan) maar ze alvast een voorsmaakje geven van wat ze kunnen verwachten als ze je pagina liken.

Screen Shot 2016-07-14 at 20.50.32

Gebruik foto’s (bvb gemaakt in Canva), teksten, links, of zelfs (live) video’s (met een smartphone lukt dat al behoorlijk goed).

 

Stap 6: Publiceer je pagina en nodig vrienden uit

Klaar met je pagina op te zetten? Zorg dan dat hij op gepubliceerd staat in de instellingen en nodig je vrienden uit via het knopje met de 3 bolletjes bovenaan. Hier ga je 1 voor 1 je vrienden die je een verzoek wil sturen moeten aanvinken. Ga wel een beetje selectief te werk want er staat een limiet op. Denk na: is deze persoon mogelijk geïnteresseerd in wat ik doe?
Screen Shot 2016-07-14 at 20.26.05 _1__TeachMe_be

Doe eventueel ook nog een aankondiging op je persoonlijke Facebookprofiel. Je kan een link plakken naar de pagina, of je pagina taggen door een @ gevold door de eerste letters van je pagina te typen en de juiste te selecteren.

Screen Shot 2016-07-14 at 20.56.33

 

Stap 7: Blijft posten & evalueer

Blijf regelmatig posten op je pagina. Ik raad aan om elke dag minstens 1 update te plaatsen. Dat is dus 7 per week. Wees creatief, denk aan wat jouw ideale klant wil zien en maak het plezant.

Bekijk regelmatig in je Facebook statistieken welke posts werken en welke niet en verbeter zo je updates. Hoe beter je je doelgroep leert kennen hoe beter je updates worden.

Screen Shot 2016-07-14 at 20.59.39

 

Wil je leren hoe je het goed aanpakt? Wàt je dan juist moet posten? Schrijf je dan in voor de volgende editie van Boost Je Facebook.