Dus je hebt een Facebookpagina…
Je hebt wat vrienden uitgenodigd en wat likes verzameld…
Je post af en toe iets…

Maar krijg je weinig reactie op je berichten?
Zakt je bereik steeds lager?
Stromen de klanten nog niet binnen?
Vraag je je af of het wel nog zin heeft?

Helaas zie ik dit veel te vaak gebeuren.

Mensen starten vol enthousiasme met een Facebookpagina om hun bedrijf te promoten.

Maar na enkele weken geven ze het al op.

En ze steken dan de schuld bij Facebook.

Maar het spijt me om het te zeggen, maar de schuld ligt niet bij Facebook.

De schuld ligt bij jou.

En dat is goed nieuws!

Want dat wil zeggen dat je het kan oplossen.

Download de 7 meest gemaakte fouten die je Facebook bereik doen dalen

Het belang van de newsfeed

Wat doen de mensen op Facebook? Scrollen.

Ze scrollen door hun newsfeed (in het Nederlands noemt dat Nieuwsoverzicht). Die eindeloze stroom van berichten.

De newsfeed is het hart van Facebook. Daarop komen alle updates van je vrienden, de pagina’s die je volgt en de groepen waar je lid van bent samen.

Maar die newsfeed is niet chronologisch. Soms zie je nieuwe dingen, soms zie je oude dingen.

De newsfeed is niet gerangschikt op tijd maar op belangrijkheid.

Belangrijkheid voor JOU als gebruiker.

Facebook wil jouw Facebook-ervaring zo goed mogelijk maken, dus tonen ze je eerst de belangrijkste updates, en daarna de minder belangrijke.

Heeft er iemand van je vrienden net een kindje gekregen? Grote kans dat het bovenaan staat.

Iemand van je vrienden net verloofd of getrouwd? Yep bovenaan.

Maar hoe weet Facebook wat belangrijk is?

Het systeem dat verantwoordelijk is voor de rangschikking van jouw newsfeed is het Facebook Newsfeed Algoritme. Vroeger ook wel bekend als Facebook Edgerank.

Het Newsfeed Algoritme bepaalt voor elke Facebook gebruiker welke posts bovenaan komen te staan, welke een beetje lager, en welke helemaal niet zichtbaar zijn.

En dat algoritme is van toepassing op alles op Facebook: de updates van je vrienden, de posts van de pagina’s die je volgt en de berichten van de groepen waar je lid van bent.

Langs de ene kant kijkt Facebook naar wat er in je update of in je foto staat.

Herkent Facebook voor het eerst bij jou een baby?

Hopla, je post staat bovenaan bij al je vrienden.

Maar Facebook kijkt niet alleen naar je update zelf, het leert ook van zijn gebruikers.

Positief of negatief?

Elke post die gepubliceerd wordt toont Facebook aan een ‘testpubliek’. Dus ook die van jouw pagina.

Een aantal mensen krijgen de update te zien in hun newsfeed.

Op basis van de reactie van deze mensen zal Facebook oordelen of de post goed is of niet goed.

Er zijn zo’n 100.000 aspecten die daar een rol in spelen.

En er zijn zowel positieve als negatieve signalen.

Positieve signalen zijn mensen die op je foto of link klikken, je update liken, er op reageren of hem zelfs delen.

Negatieve signalen zijn mensen die snel voorbij scrollen of zelfs je bericht verbergen.

Op basis van dat testpubliek zal Facebook dan je bericht meer of minder bereik geven.

Dus, wil je je Facebookpagina laten groeien?

Maak betere updates. Updates die interessant zijn voor jouw publiek.

Met zo veel mogelijk positieve signalen.

En zo weinig mogelijk negatieve signalen. (start alvast met deze 7 meest gemaakte fouten)

Zodat Facebook je beloont met meer bereik.

Zodat je zelfs mensen bereikt die (nog) geen fan zijn van jouw pagina.

En je zo kan blijven groeien. Meer likes. Meer visibiliteit. Meer fans. Meer klanten.

 

PS: Wil je weten hoe je die beter updates ook echt maakt? Volg dan mijn gratis 5 daagse training: Boost Je Facebook.

Download gratis:

7_meest_gemaakte_fouten_op_facebook_-_teachme
Je ontvangt de PDF en mijn wekelijkse e-mail boordevol tips om social media te gebruiken als ondernemer. Je gegevens worden niet doorverkocht, en moest je dat willen kan je op elk moment uitschrijven. Powered by ConvertKit